Wpisy z tagiem: kolej aglomeracyjna

wtorek, 12 września 2017
Informacja na tablicach warszawskiej komunikacji miejskiej
Można powiedzieć, że Warszawa wypracowała niezły system informacji w komunikacji miejskiej. Warto jednak pokazać, że mógłby on być lepszy, w tym odgrywać ważną rolę w upowszechnianiu informacji o mieście. Należy też zwrócić uwagę na wyjątkową niezgodność między tym systemem, a innymi, a szczególnie Miejskim Systemem Informacji. MSI jest zresztą pełen błędów i trudno jest się odnosić bezpośrednio do niego. Podobno miał być tylko dla kierowców, co jest zasadniczym błędem! Także kierowcom nie powinno się podtykać dezinformacji.
czwartek, 15 czerwca 2017
Gocławek suplementarnie
Pisałem już dwa razy o tym, gdzie jest Gocławek, a nawet nie podobało mi się osiedle „gocławskie” po drugiej stronie stacji Warszawa Gocławek, aliści okazało się po raz kolejny, że prace historyczne muszą trwać bez przerwy, bo przecież pojawiają się nowe materiały. No i się pojawiły: życzliwi dostarczyli bardzo ciekawe ogłoszenie o wyprzedaży gruntów Gocławka, gdzie można dokładnie zobaczyć jakie były granice posiadłości.
wtorek, 28 marca 2017
Metropolia i my
Sto lat temu rozszerzono granice Warszawy, m. in. o tereny ówczesnego okręgu Grochów. Oznaczało to włączenie terenów wiejskich, jako miejsca na rozwój miasta. Przez bardzo długi czas tereny te zachowywały (a czasem zachowują do dziś) charakter półwiejski. W 1928 r. krytykowano zakres rozszerzenia, które spowodowało wyspowy lub liniowy charakter urbanizacji zamiast stopniowego rozwoju miasta.
wtorek, 21 marca 2017
Saskokępianie wymusili pokazanie studium tramwaju z 2011 r.
Dzięki działaczom z Saskiej Kępy dowiedziałem się znów ciekawych rzeczy o sposobie projektowania tramwaju na Gocław. Oto ich notatka z fejsbuka: „Nowe informacje o "tramwaju na Gocław" - dzięki wnioskowi o dostęp do informacji publicznej złożonemu przez jednego z naszych członków udało się ujawnić kolejny dokument. Jest to studium przedprojektowe z 2011, które dotychczas nie było szerzej pokazywane mieszkańcom. Właśnie zostało opublikowane na stronie tramwajnagoclaw.pl w zakładce materiały.
poniedziałek, 13 marca 2017
Klimat warszawskiej głupoty jest wszędzie na Grochowie!
Wstrząsnęła mną wiadomość dostarczona przez naszego człowieka o tym, że kolejny deweloper propaguje praskie głupoty na Grochowie. W pobliżu przystanku kolejowego i pętli Olszynka Grochowska widzi mu się klimat warszawskiej Pragi! To taki chwyt reklamowy! Zostawią nam kolejnego śmiecia, z którym będziemy musieli walczyć latami! I uważają, że robią biznes na wysokim poziomie.
środa, 08 marca 2017
Stacja Warszawa Wiatraczna
Nareszcie w planach najbliższych jest budowa przystanku kolejowego przy ulicy Wiatracznej (czyli przy obwodnicy, która też ma być już budowana). Nagle pojawiły się wielkie tytuły powtarzające taką nazwę. Nagle okazało się, że moje pisanie na ten temat nie było tylko sztuką dla sztuki.
środa, 01 lutego 2017
Most śliwicki (na trasie Krasińskiego-Budowlana) wykończony?
Chcemy czegośtam zamiast czegośtam gdzieśtam. Nie dla mostu i trasy mostu śliwickiego, zwanego Krasińskiego, bo nie ma żadnej nazwy. Tego typu hasła porażają ogólnikowością i bezzwiązkowością. Sugerują, że ktoś coś wie lepiej. Jasne, że w eksploatacji i jej projektowaniu zawsze jest coś za coś, niemniej nie można tego załatwiać za pomocą tego typu haseł. W zeszłym roku odbyła się walka o być albo nie być mostu śliwickiego zwanego niesłusznie odulicznie Krasińskiego. Piszę o tym dopiero teraz, bo spraw było bez liku dużo ważniejszych, a nadto lepiej można spojrzeć z boku. Most ten nas interesuje jak najbardziej na całym prawobrzeżu. Jak zwykle jednak rozważa się go jedynie na linii przebiegu trasy mostowej, czyli Żoliborz-Śliwice-Targówek. Śliwice są tu na samym skraju naszego obszaru zainteresowania. Obecnie są one enklawą wśród zabudowy przemysłowej, przyklejoną do ul. Jagiellońskiej. Przeciętny człowiek nie widzi tego jak to wszystko będzie wyglądało po zbudowaniu trasy (oczywiście nie szybkiego ruchu).
niedziela, 25 grudnia 2016
Zajezdnia na Grochowie II czyli Wielkim
Od dłuższego czasu wiem, że kolej jabłonowska miała swoją zajezdnię w rejonie dzisiejszego placu wielkogrochowskiego Rondo Wiatraczna. Nawet widziałem jej zdjęcie lotnicze, choć w warunkach niesprzyjających jej dokładnej lokalizacji. Teraz dość łatwo znaleźć plan i zdjęcie na witrynie Ratusza. Warto jednak napisać parę słów i pokazać ilustrację na moim blogu. Milczą o tym stele Miejskiego Systemu Informacji, pokazując jedynie stację szlakową Grochów II z wieżą ciśnień na ul. Grochowskiej. Nie było wtedy ani al. Waszyngtona ani tym bardziej al. Stanów Zjednoczonych. W tekście nie ma wzmianki, że za tą stacją był wjazd na stację techniczną zawierającą hale i warsztaty oraz tory postojowe. To tam zbudowano dwa typy wagonów – Grochów (dla kolei grójeckiej, na bazie pozostałości po spalonych przez Rosjan w 1915 r.) oraz Grochów II.
piątek, 11 listopada 2016
O średnicy kolejowej znów słów kilkoro
Wpadł mi w ręce letni numer (25) biuletyny Centrum Zrównoważonego Transportu, gdzie Krzysztof Rytel pisze ważne rzeczy o średnicy kolejowej. M. in. o częstotliwości pociągów i zbyt długiej, wg planów jej modernizacji. Jest tam i o sugerowanych nowych stacjach … Niestety, chodzi tu ciągle tylko o przystanki w strefie śródmiejskiej – od Ochoty do Powiśla. Nie ma nic o wielu stacjach potrzebnych lub których przesunięcie jest wymagane na obszarze prawobrzeża, głównie Pragi i Grochowa .
sobota, 18 czerwca 2016
Sieć kolei aglomeracyjnej i metra w Berlinie a ta w Warszawie
Wielokrotnie pisałem o tym, że kolej aglomeracyjna musi być w jednym systemie z metrem (też koleją). Muszą być stacje przesiadkowe między liniami tych podsystemów. Przy projektowaniu linii trzeba od tego zaczynać. Wtedy przebiegi stają się bardziej naturalne, a efekty są wzmocnione przez relacje przesiadkowe.
sobota, 28 maja 2016
Manipulowanie mostami
Obserwując akcję przeciw mostowi na osi ulic Krasińskiego-Budowlana z prawdziwym zadziwieniem czytam „fachowe” wywody mające na celu ukręcić łeb tej inwestycji planowanej od lat trzydziestych. Kto czyta moje teksty powinien wiedzieć, że wielokrotnie zwracam uwagę na konieczność weryfikacji projektów i jest to dla mnie oczywiste i tu. Konieczne jest też projektowanie systemowe, aby możliwe było wykorzystywanie synergii. Nie mogę się jednak zgodzić z tym, że można anulować w ogóle projekt, stosując rozważania całkowicie pomijające sens eksploatacyjny trasy mostu. Ma to przykryć troska o most „na zaporze” - gdzieś daleko na południu. Rzekomo ma to wynikać z zaniechania budowy mostu Krasińskiego-Budowlana (nazwa Krasińskiego jest absurdalna i nieprawdziwa: jest to most bez nazwy).
niedziela, 24 kwietnia 2016
Metro + kolej aglomeracyjna na Grochowie.
Dziś pokażę tylko jak wygląda na planie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego z 2006 r. III linia metra. Metro tu jest zaznaczone żółtą linią przerywaną. Widać tu cały pierwotny projekt, wraz z odnogą prowadzącą do zajezdni, która miała być na Koziej Górce. Z zajezdni oraz części zachodniej linii zrezygnowano po krytykach. Nie przytaczam ich tutaj. Wspomnę tylko, że zajezdnia ma już być na Annopolu chyba, a część zachodnia – od stacji Stadion Narodowy właśnie ma być odgrzewana. Wybudowanie stacji jako podwójnej (pisałem o tym nie raz) musi teraz być uzasadnione, czyli należy wmówi ludziom, że to jest dobry projekt. Więc nie jest. Wszystko już uzasadniłem szczegółowo. Nie wolno wydawać dalszych miliardów na ten projekt.
wtorek, 01 marca 2016
Elsnerów wędrujący i zacierany
W okolicy urodzin Chopina postanowiłem odwiedzić ulicę Nefrytową i postawiony tam w miejscu folwarku jego nauczyciela, pomnik. Nawet on ładny, ale nic nie wskazuje dlaczego stoi akurat na ten bocznej uliczce. Można tu i tam przeczytać opisy jak to odnaleziono to miejsce na podstawie niemieckich zdjęć lotniczych, bo nie było wiadomo, gdzie folwark Elsnerów był. Jest to oczywista nieprawda, bo widać go na przedwojennych planach urzędowych Warszawy i okolic. Było wiadomo, że linia kolejowa (petersbursko-wileńska) odcięła go od wsi o tej nazwie. Pisałem o tym przy okazji budowy jednej z dwóch nowych stacji kolei aglomeracyjnej, która powinna się oczywiście nazywać Elsnerów (Wilno), a nie Zacisze-Wilno. Ale skoro wcześnie się zepsuło MSI....
poniedziałek, 15 lutego 2016
Trasa Tysiąclecia Starzyńskiego (3 -dok.)
Trasa Tysiąclecia, a raczej ulice tym śladem przebiegające, jest oczywiście niezbędnym przebiegiem, choć nie na całej swojej długości. Nie ma potrzeby przebijać jej między parkami, śladem ul. Międzynarodowej lub obok (bo przecież w międzyczasie zbudowano osiedle Międzynarodowa, którego mieszkańcy podejmują protest także w sprawie tramwaju, który tędy usiłuje się przebić. Niezbędne jest poprowadzenie jej na trasie Żupnicza-Rondo Żaba z możliwym oszczędzeniem struktury Pragi i Kamionka. Nie ma potrzeby nadawania jej zbytniej rangi.
sobota, 02 stycznia 2016
Kolej miejska w Warszawie w 1904 roku ? (2)
Na blogu eksploatyka.pl opisałem projekt kolejowy dla Warszawy z 1904 r. Opisany projekt w zasadzie dotyczył Warszawy lewobrzeżnej, jednak jego zadaniem było przecież zintegrowanie wszystkich linii wchodzących do Warszawy, zbudowanych w XIX w. i na początku XX. Tu warto wydzielić część prawobrzeżną.
 
1 , 2 , 3
Tagi
(C) Wszystkie prawa zastrzeżone. Katalog-blogow.pl