Kategorie: Wszystkie | Edukacja | Regionalne
RSS
sobota, 20 lutego 2016
Jak psuto nazewnictwo....1939-1948-1950-1970
Blog ten wynikł oczywiście z zauważenia problemu zepsutego nazewnictwa w naszej dzielnicy, ale także w wielu innych miejscach. Teraz przyszła możliwość opisania mechanizmu jego psucia. Oczywiście już opisywałem fragmentarycznie problem wielokrotnie, ale teraz powstała możliwość pokazania tego w formie syntetycznej. Na fb kolega opublikował plan Warszawy z roku 1948, wyraźnie oparty na przedwojennych planach urzędowych, ale z pieczątką DO NOT CIRCULATE (nie rozpowszechniać). Plan ten był jednoarkuszowy, kolorowany na pomarańczowo. Być może to była wersja próbna przygotowywanego wydawnictwa. Tego samego dnia, przeglądając papiery po ojcu znalazłem ten plan w formie już sprzedawanej wydanej przez Prasę Wojskową w 1950 r. Na okładce jest rysunek trasy WZ (budowana w latach 1947-49) i Mariensztatu, z czym było zapewne związane wydawnictwo.
poniedziałek, 15 lutego 2016
Trasa Tysiąclecia Starzyńskiego (3 -dok.)
Trasa Tysiąclecia, a raczej ulice tym śladem przebiegające, jest oczywiście niezbędnym przebiegiem, choć nie na całej swojej długości. Nie ma potrzeby przebijać jej między parkami, śladem ul. Międzynarodowej lub obok (bo przecież w międzyczasie zbudowano osiedle Międzynarodowa, którego mieszkańcy podejmują protest także w sprawie tramwaju, który tędy usiłuje się przebić. Niezbędne jest poprowadzenie jej na trasie Żupnicza-Rondo Żaba z możliwym oszczędzeniem struktury Pragi i Kamionka. Nie ma potrzeby nadawania jej zbytniej rangi.
sobota, 06 lutego 2016
Trasa Tysiąclecia Starzyńskiego. (2)
W stronę Pragi ciąg ulic miał biec po trasie ul. Bliskiej, pod albo nad Dworcem Wschodnim, który wtedy był rozlany na całą szerokość dzisiejszej ulicy Kijowskiej, na tyłach dzisiejszego bloku o adresie Al. Tysiąclecia, zbieg ulic Radzymińskiej i Kawęczyńskiej, przez tereny dworca Wileńskiego, czynszową i Kowelską do 11 Listopada. I to już koniec. Tego typu ciąg ulic był wtedy oczywisty. Był też zaledwie naszkicowany. Jak widać nie mógł być on częścią żadnej obwodnicy. Nie planowano wtedy likwidacji lotniska Gocław za parę lat, tylko jego rozbudowę, nawet jako komunikacyjnego podobno. Samo to pokazuje, że cały ten rejon był traktowany jako przedmieście, które to słowo pojawia się często we wspomnieniach.
niedziela, 31 stycznia 2016
Trasa Tysiąclecia Starzyńskiego. (1)
Artykuł napisałem w końcu 2011 r. Warto go opublikować i teraz, co czynię w odcinkach.
sobota, 23 stycznia 2016
Tramwaj na Gocław zajmie jeden rząd ogródków koło Kanału
Kanału Wystawowego oczywiście. Pozostałym działkom przy al. Waszyngtona nie grozi ani likwidacja, ani reprywatyzacja. Tym razem Hanna Gronkiewicz-Waltz, co nie miała czasu spotkać się ze mną spotkała się z działkowcami, by im wciskać – kolejny raz- tramwaj „na Gocław”. Jednocześnie opowiadać o tym, że działki w mieście to całkiem normalne. Dostała za to bukiet kwiatów i zrobiło się rzewnie. Zajmą „tylko” jeden rząd działek – pas szerokości 32-35 metrów. Wszystko wkomponują w otoczenie! Jacy oni dobrzy! Odbyło się kolejne spotkanie lokalne tym razem z działkowcami na ten temat! Troszkę tu, troszkę tam i...
wtorek, 19 stycznia 2016
Odpowiedź na odpowiedź burmistrza Wieremiejczyka na emaila w sprawach ważnych
Wiceburmistrz Michał Wieremiejczyk był mi reklamowany jako rozumiejący nasze sprawy i chętny do współpracy. Odpowiedź na email z poprzedniej notatki po prostu mnie zatkała. Standardowy, biurokratyczny tekst o niczym, zupełnie nie odnoszący się do tego, co napisałem. To tak jak ze wszystkimi przepychającymi złe projekty. Po prostu my nic nie możemy, ale wszystko robimy dobrze. Może najpierw zapoznajmy się z tym tekstem:
czwartek, 14 stycznia 2016
Przepraszam za opóźnienia. Publikuję list, jaki wysłałem do burmistrza Michała Wieremiejczyka, w związku z zaprażanie nieprawdą. Załączyłem list do prezesa wrocławskiej firmy budującej osiedle na Gocławiu, który też już zaczyna być zaprażany nieprawdą.
środa, 06 stycznia 2016
Recenzja Muzeum Pragi
W Nowym Roku mogłem się wreszcie udać na zwiedzanie Muzeum Pragi, a więc wypada się tu wypowiedzieć o nim. Istotnie, Muzeum wygląda elegancko i naprawdę nietuzinkowo. Z przykrością jednak należy stwierdzić, że propaguje, naprawdę przestarzałe, nazywanie całego prawobrzeża Pragą. Zresztą w sprzeczności z własnymi eksponatami, gdzie np. można dostrzec podpis pod ryciną „Saska Kępa od strony Pragi”. Eksponaty związane z innymi dzielnicami prawobrzeżnymi są zresztą nieliczne i pomieszane z tymi naprawdę praskimi, jakby stanowiły jakieś kontinuum. Grochowski dworek, Żelazny Słup to prawie jedyne ślady po rzekomej Pradze Płd.
sobota, 02 stycznia 2016
Kolej miejska w Warszawie w 1904 roku ? (2)
Na blogu eksploatyka.pl opisałem projekt kolejowy dla Warszawy z 1904 r. Opisany projekt w zasadzie dotyczył Warszawy lewobrzeżnej, jednak jego zadaniem było przecież zintegrowanie wszystkich linii wchodzących do Warszawy, zbudowanych w XIX w. i na początku XX. Tu warto wydzielić część prawobrzeżną.
niedziela, 27 grudnia 2015
Stary rok się kończy, ale czym...
Otóż kolejny rok kończy się tym, że nic z tego, o czym piszę tutaj nie jest poważnie traktowane w sferach decydenckich. O naprawie systemu nazewniczego mowy nie ma. Co najwyżej proponuje się, żeby zbierać podpisy i może wtedy... W sprawach komunikacyjnych trwa się przy złych projektach sprzed lat, nie patrząc na skutki w dłuższym okresie.
piątek, 18 grudnia 2015
Przebudowa warszawskiego węzła kolejowego
Odnalazłem wrześniowe opracowanie inż. arch. Leszka Wiśniewskiego (Miasto Jest Nasze) na temat węzła kolejowego w Warszawie. Oczywiście nie chodzi o to, że wszystko mi się podoba, a o to, że jest to jakby kontynuacja dyskusji, którą chciałem wywołać moimi publikacjami tutaj. Jest kilka ciekawych propozycji. Aż szkoda, że z automatu one nie będą zastosowane. Modernizacja węzła jest już zaplanowana. Inne mogą być zastosowane w przyszłości. Nawet ich nie wskazuję, ale dyskutować trzeba, a nie trwać w podtrzymywaniu starych i złych projektów takich jak metro i tramwaj na Gocław.
czwartek, 10 grudnia 2015
Sinfonia Varsovia na Grochowskiej, a nasi z Kamionka
Z radością należy odnotować akcję samorządu Kamionka na temat projektu rewitalizacji siedziby Orkiestry. Dlatego nic nie należy mówić tylko opublikować ich pismo. Przedmiotem naszej troski jest przecież ów mur mający ukryć jedyny tego typu zabytek na Grochowskiej.
piątek, 04 grudnia 2015
Metro na Gocław do Strategii Warszawa 2030 ma należeć
Lekceważenie wszystkiego co piszę na temat tego absurdalnego, przestarzałego projektu postanowiono kolanem przepychać go dalej. Tym razem już wyżej - na poziom mazowiecki.
czwartek, 26 listopada 2015
Stowarzyszenie Kupców Praskich nie na Pradze...
Jakiś czas temu miałem miły kontakt z kupcami z tego związku w czasie zakupów. Okazało się, że nie tylko nie wiedzą, że nie są na Pradze (to tylko słowo wytrych), ale też, że nie wiedzą, że klient nasz pan. Trzeba go szanować i słuchać, co mówi. W ogóle trzeba uważać, bo przecież dziś zawsze ktoś może nagrać, albo tylko opisać, co niniejszym czynię.
środa, 18 listopada 2015
Plac Rondo Wiatraczna - historia
Piszę w takiej formie, bo ta nazwa oduliczna tak naprawdę nie istniała, tylko ludzie tak mówili od czasu zbudowania większej wyspy na początku lat 1960. Na tablicach tramwajowych jest po prostu Wiatraczbna. Na tabliczkach MSI pojawiła się dopiero w 2003 i nie był to dobry pomysł. Nazwa jest byle jaka. Ale tym razem nie o tym.
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 26
Tagi
(C) Wszystkie prawa zastrzeżone. Katalog-blogow.pl