Kategorie: Wszystkie | Edukacja | Regionalne
RSS
środa, 23 marca 2016
Plan urzędowy dzisiejszy a przedwojenny...
Bywając czasem tu i tam mam okazję zobaczyć to i owo. Tym razem zobaczyłem jak wygląda plan urzędowy wywieszany w jednostkach Ratusza. I co my tam widziem proszę wycieczki? Ano widziem brak nadzoru nad trwaniem i powielaniem błędów. Tym razem opiszę jakim to planem służbowym posługuje się nasza władza samorządowa i nikomu z radnych czy zarządu to nie przeszkadza. No, może niektórzy zauważają ten problem, ale system nie ma żadnych mechanizmów naprawczych. Na zwracaną uwagę, przysyła się jakieś uchwały i każe zbierać podpisy, czyli kieruje sprawę do „nigdzie”, pozorując jej załatwienie. Po wsadzeniu do segregatorów sprawa znika i już.
środa, 16 marca 2016
Rondo Wiatraczna na Paca 40
Wczoraj odbyło się ciekawe spotkanie w sprawie zagospodarowania placu wielkogrochowskiego zwanego nawykowo Rondo Wiatraczna. Szkoda, że musiałem wyjść...
wtorek, 08 marca 2016
Dzielnica to nie osiedle
Bardzo często gdy ktoś pisze o Kamionku, czy Grochowie „dzielnica” jest poprawiany, że to nie dzielnica tylko osiedle. Mimo wieloletniego informowania o zakresach znaczeniowych tych słów, także i tu ludziom wydaje się, że biurokracja jest ważniejsza od słownika języka polskiego. Nie musi mieć z nim nawet wielkiego związku. A więc, po raz kolejny trzeba przystąpić do szczegółowej analizy tej sprawy.
wtorek, 01 marca 2016
Elsnerów wędrujący i zacierany
W okolicy urodzin Chopina postanowiłem odwiedzić ulicę Nefrytową i postawiony tam w miejscu folwarku jego nauczyciela, pomnik. Nawet on ładny, ale nic nie wskazuje dlaczego stoi akurat na ten bocznej uliczce. Można tu i tam przeczytać opisy jak to odnaleziono to miejsce na podstawie niemieckich zdjęć lotniczych, bo nie było wiadomo, gdzie folwark Elsnerów był. Jest to oczywista nieprawda, bo widać go na przedwojennych planach urzędowych Warszawy i okolic. Było wiadomo, że linia kolejowa (petersbursko-wileńska) odcięła go od wsi o tej nazwie. Pisałem o tym przy okazji budowy jednej z dwóch nowych stacji kolei aglomeracyjnej, która powinna się oczywiście nazywać Elsnerów (Wilno), a nie Zacisze-Wilno. Ale skoro wcześnie się zepsuło MSI....
czwartek, 25 lutego 2016
185 lat od bitwy grochowskiej, z czego 100 - od przyłączenia Grochowa do Warszawy
Czas płynie nieubłaganie. W 1931 roku obchodziliśmy stulecie bitwy grochowskiej, która stała się oczkiem w głowie tutejszych działaczy. Dziś musimy walczyć o likwidację nieprawidłowej nazwy Praga Pd. i zapobiegać opowieścią o bitwie grochowskiej na Pradze.
sobota, 20 lutego 2016
Jak psuto nazewnictwo....1939-1948-1950-1970
Blog ten wynikł oczywiście z zauważenia problemu zepsutego nazewnictwa w naszej dzielnicy, ale także w wielu innych miejscach. Teraz przyszła możliwość opisania mechanizmu jego psucia. Oczywiście już opisywałem fragmentarycznie problem wielokrotnie, ale teraz powstała możliwość pokazania tego w formie syntetycznej. Na fb kolega opublikował plan Warszawy z roku 1948, wyraźnie oparty na przedwojennych planach urzędowych, ale z pieczątką DO NOT CIRCULATE (nie rozpowszechniać). Plan ten był jednoarkuszowy, kolorowany na pomarańczowo. Być może to była wersja próbna przygotowywanego wydawnictwa. Tego samego dnia, przeglądając papiery po ojcu znalazłem ten plan w formie już sprzedawanej wydanej przez Prasę Wojskową w 1950 r. Na okładce jest rysunek trasy WZ (budowana w latach 1947-49) i Mariensztatu, z czym było zapewne związane wydawnictwo.
poniedziałek, 15 lutego 2016
Trasa Tysiąclecia Starzyńskiego (3 -dok.)
Trasa Tysiąclecia, a raczej ulice tym śladem przebiegające, jest oczywiście niezbędnym przebiegiem, choć nie na całej swojej długości. Nie ma potrzeby przebijać jej między parkami, śladem ul. Międzynarodowej lub obok (bo przecież w międzyczasie zbudowano osiedle Międzynarodowa, którego mieszkańcy podejmują protest także w sprawie tramwaju, który tędy usiłuje się przebić. Niezbędne jest poprowadzenie jej na trasie Żupnicza-Rondo Żaba z możliwym oszczędzeniem struktury Pragi i Kamionka. Nie ma potrzeby nadawania jej zbytniej rangi.
sobota, 06 lutego 2016
Trasa Tysiąclecia Starzyńskiego. (2)
W stronę Pragi ciąg ulic miał biec po trasie ul. Bliskiej, pod albo nad Dworcem Wschodnim, który wtedy był rozlany na całą szerokość dzisiejszej ulicy Kijowskiej, na tyłach dzisiejszego bloku o adresie Al. Tysiąclecia, zbieg ulic Radzymińskiej i Kawęczyńskiej, przez tereny dworca Wileńskiego, czynszową i Kowelską do 11 Listopada. I to już koniec. Tego typu ciąg ulic był wtedy oczywisty. Był też zaledwie naszkicowany. Jak widać nie mógł być on częścią żadnej obwodnicy. Nie planowano wtedy likwidacji lotniska Gocław za parę lat, tylko jego rozbudowę, nawet jako komunikacyjnego podobno. Samo to pokazuje, że cały ten rejon był traktowany jako przedmieście, które to słowo pojawia się często we wspomnieniach.
niedziela, 31 stycznia 2016
Trasa Tysiąclecia Starzyńskiego. (1)
Artykuł napisałem w końcu 2011 r. Warto go opublikować i teraz, co czynię w odcinkach.
sobota, 23 stycznia 2016
Tramwaj na Gocław zajmie jeden rząd ogródków koło Kanału
Kanału Wystawowego oczywiście. Pozostałym działkom przy al. Waszyngtona nie grozi ani likwidacja, ani reprywatyzacja. Tym razem Hanna Gronkiewicz-Waltz, co nie miała czasu spotkać się ze mną spotkała się z działkowcami, by im wciskać – kolejny raz- tramwaj „na Gocław”. Jednocześnie opowiadać o tym, że działki w mieście to całkiem normalne. Dostała za to bukiet kwiatów i zrobiło się rzewnie. Zajmą „tylko” jeden rząd działek – pas szerokości 32-35 metrów. Wszystko wkomponują w otoczenie! Jacy oni dobrzy! Odbyło się kolejne spotkanie lokalne tym razem z działkowcami na ten temat! Troszkę tu, troszkę tam i...
wtorek, 19 stycznia 2016
Odpowiedź na odpowiedź burmistrza Wieremiejczyka na emaila w sprawach ważnych
Wiceburmistrz Michał Wieremiejczyk był mi reklamowany jako rozumiejący nasze sprawy i chętny do współpracy. Odpowiedź na email z poprzedniej notatki po prostu mnie zatkała. Standardowy, biurokratyczny tekst o niczym, zupełnie nie odnoszący się do tego, co napisałem. To tak jak ze wszystkimi przepychającymi złe projekty. Po prostu my nic nie możemy, ale wszystko robimy dobrze. Może najpierw zapoznajmy się z tym tekstem:
czwartek, 14 stycznia 2016
Przepraszam za opóźnienia. Publikuję list, jaki wysłałem do burmistrza Michała Wieremiejczyka, w związku z zaprażanie nieprawdą. Załączyłem list do prezesa wrocławskiej firmy budującej osiedle na Gocławiu, który też już zaczyna być zaprażany nieprawdą.
środa, 06 stycznia 2016
Recenzja Muzeum Pragi
W Nowym Roku mogłem się wreszcie udać na zwiedzanie Muzeum Pragi, a więc wypada się tu wypowiedzieć o nim. Istotnie, Muzeum wygląda elegancko i naprawdę nietuzinkowo. Z przykrością jednak należy stwierdzić, że propaguje, naprawdę przestarzałe, nazywanie całego prawobrzeża Pragą. Zresztą w sprzeczności z własnymi eksponatami, gdzie np. można dostrzec podpis pod ryciną „Saska Kępa od strony Pragi”. Eksponaty związane z innymi dzielnicami prawobrzeżnymi są zresztą nieliczne i pomieszane z tymi naprawdę praskimi, jakby stanowiły jakieś kontinuum. Grochowski dworek, Żelazny Słup to prawie jedyne ślady po rzekomej Pradze Płd.
sobota, 02 stycznia 2016
Kolej miejska w Warszawie w 1904 roku ? (2)
Na blogu eksploatyka.pl opisałem projekt kolejowy dla Warszawy z 1904 r. Opisany projekt w zasadzie dotyczył Warszawy lewobrzeżnej, jednak jego zadaniem było przecież zintegrowanie wszystkich linii wchodzących do Warszawy, zbudowanych w XIX w. i na początku XX. Tu warto wydzielić część prawobrzeżną.
niedziela, 27 grudnia 2015
Stary rok się kończy, ale czym...
Otóż kolejny rok kończy się tym, że nic z tego, o czym piszę tutaj nie jest poważnie traktowane w sferach decydenckich. O naprawie systemu nazewniczego mowy nie ma. Co najwyżej proponuje się, żeby zbierać podpisy i może wtedy... W sprawach komunikacyjnych trwa się przy złych projektach sprzed lat, nie patrząc na skutki w dłuższym okresie.
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 26
Tagi
(C) Wszystkie prawa zastrzeżone. Katalog-blogow.pl