Kategorie: Wszystkie | Edukacja | Regionalne
RSS
czwartek, 25 lutego 2016
185 lat od bitwy grochowskiej, z czego 100 - od przyłączenia Grochowa do Warszawy
Czas płynie nieubłaganie. W 1931 roku obchodziliśmy stulecie bitwy grochowskiej, która stała się oczkiem w głowie tutejszych działaczy. Dziś musimy walczyć o likwidację nieprawidłowej nazwy Praga Pd. i zapobiegać opowieścią o bitwie grochowskiej na Pradze.
sobota, 20 lutego 2016
Jak psuto nazewnictwo....1939-1948-1950-1970
Blog ten wynikł oczywiście z zauważenia problemu zepsutego nazewnictwa w naszej dzielnicy, ale także w wielu innych miejscach. Teraz przyszła możliwość opisania mechanizmu jego psucia. Oczywiście już opisywałem fragmentarycznie problem wielokrotnie, ale teraz powstała możliwość pokazania tego w formie syntetycznej. Na fb kolega opublikował plan Warszawy z roku 1948, wyraźnie oparty na przedwojennych planach urzędowych, ale z pieczątką DO NOT CIRCULATE (nie rozpowszechniać). Plan ten był jednoarkuszowy, kolorowany na pomarańczowo. Być może to była wersja próbna przygotowywanego wydawnictwa. Tego samego dnia, przeglądając papiery po ojcu znalazłem ten plan w formie już sprzedawanej wydanej przez Prasę Wojskową w 1950 r. Na okładce jest rysunek trasy WZ (budowana w latach 1947-49) i Mariensztatu, z czym było zapewne związane wydawnictwo.
poniedziałek, 15 lutego 2016
Trasa Tysiąclecia Starzyńskiego (3 -dok.)
Trasa Tysiąclecia, a raczej ulice tym śladem przebiegające, jest oczywiście niezbędnym przebiegiem, choć nie na całej swojej długości. Nie ma potrzeby przebijać jej między parkami, śladem ul. Międzynarodowej lub obok (bo przecież w międzyczasie zbudowano osiedle Międzynarodowa, którego mieszkańcy podejmują protest także w sprawie tramwaju, który tędy usiłuje się przebić. Niezbędne jest poprowadzenie jej na trasie Żupnicza-Rondo Żaba z możliwym oszczędzeniem struktury Pragi i Kamionka. Nie ma potrzeby nadawania jej zbytniej rangi.
sobota, 06 lutego 2016
Trasa Tysiąclecia Starzyńskiego. (2)
W stronę Pragi ciąg ulic miał biec po trasie ul. Bliskiej, pod albo nad Dworcem Wschodnim, który wtedy był rozlany na całą szerokość dzisiejszej ulicy Kijowskiej, na tyłach dzisiejszego bloku o adresie Al. Tysiąclecia, zbieg ulic Radzymińskiej i Kawęczyńskiej, przez tereny dworca Wileńskiego, czynszową i Kowelską do 11 Listopada. I to już koniec. Tego typu ciąg ulic był wtedy oczywisty. Był też zaledwie naszkicowany. Jak widać nie mógł być on częścią żadnej obwodnicy. Nie planowano wtedy likwidacji lotniska Gocław za parę lat, tylko jego rozbudowę, nawet jako komunikacyjnego podobno. Samo to pokazuje, że cały ten rejon był traktowany jako przedmieście, które to słowo pojawia się często we wspomnieniach.
Tagi
(C) Wszystkie prawa zastrzeżone. Katalog-blogow.pl