Blog > Komentarze do wpisu
Stela MSI z ul. Fieldorfa na Gocławiu
W związku z tym, że praktycznie nie można weryfikować żadnych błędów na stelach MSI, trzeba podjąć informowanie o tym mieszkańców i przyjezdnych. Plansze są autorstwa znanego varsavianisty Jarosława Zielińskiego, który jednak blokuje wszelką dyskusję ze mną żądając materiałów „naukowych” na potwierdzenie jego błędów. Jak wiadomo, wszystko, co na tym blogu (nie istniałby, gdy varsavianiści panowali nad nazewnictwem itp.) jest dobrze uzasadnione, a błędy weryfikowane. Zielińskiego to nic nie obchodzi, co zresztą znajduje odbicie w artykułach tygodnika Stolica, którego jest redaktorem, o rzekomym przyłączaniu Pragi Pd. do Warszawy, tak aby nie było nic o okręgu Grochów. Nie ma o tym też na inkryminowanej steli: Gocław został sobie przyłączony ot tak i jego niskie tereny od razu stały się zalążkiem dzielnicy dzisiejszej.

I tak ze steli (dez)informacyjnej na rogu Fieldorfa i Meissnera, możemy się dowiedzieć różnych rzeczy i niedowiedzieć innych. Na planszy są dwie ilustracje: makieta osiedla Gocław-Lotnisko, którego realizacja wkoło jest widoczna, akwarelka z projektu lotniska komunikacyjnego Gocław, które miało nawet zastąpić wtedy świeżo otwarte Okęcie, które służy nam do dziś. Nie ma nic o działalności sportowej i sanitarnej lotniska i jej pozostałościach takich jak ogromne hangary ukryte za blokami, ale i mniejszy, w którym jest nawet nowa telewizja.

Zygzak Fieldorfa
 

Stela MSI u zbiegu ul. Fieldorfa i Meissnera. Widoczny zygzak wylotowy ul. Fieldorfa, wynikający z granic działek pozostałych po granicy Warszawy i wsi Bluszcze. Fot. Rafał Wodzicki

Nie ma żadnego odniesienia do widocznego wygięcia wylotu ul. Fieldorfa na Wał Miedzeszyński, ani . Tym bardziej o wsi Bluszcze, której nazwa pływa po planie Warszawy jak tratwa. Dzielnica wokół ulicy Jugosłowiańskiej i węzła mostu Siekierkowskiego, która powinna nosić jej nazwę w ogóle nie wie, że taka jest. Z jej braku węzeł przystankowy przy moście nazwany jest Most Siekierkowski, choć obejmuje pompownię Bluszcze na kanale Nowa Ulga zachował nazwę wsi!

Lotnisko 

Zdjęcie z czasów, gdy lotnisko sportowo-sanitarne na Gocławiu było ważnym miejscem, wykonane z miejsca gdzie stoi stela MSI! Na zdjęciu szybowiec SZD-9 Bocian, którego produkcję rozpoczęto w 1952 r. (a więc zdjęcie z wystawy ulicznej nie może być z 1947 r.) oraz samochód GAZ51 - Lublin (produkcja rozpoczęta w 1946 r. w Gorkim, ale w Polsce na licencji – od 1951 r.), jako wieża lotniska, do czego używano samochodów starych. Zdjęcie można datować na okolice 1960 r. W głębi – szpital gruźliczy – obecnie Magodent – Fieldorfa 40 oraz Grochów.

Fragment o Wale Gocławskim świadczy o zupełnym niezrozumieniu jego roli. Był on przecież prostopadły do rzeki i na pewno nie był ważniejszy od Wału Miedzeszyńskiego, który chroni przez wylewami. Resztka tego Wału jest nad Balatonem, ale i o tym nic nie ma.

O 17. okręgu Grochów, największym w Warszawie też nic nie ma.

 Wał Wolframów

Po prawej początek budowy osiedla Gocław-Lotnisko (pierwsze płoty budowy na środku byłego lotniska). Na wprost Wał Gocławski (Wolframów), z którego można było obserwować działanie lotniska. Fot. Rafał Wodzicki

Tak więc Zieliński się nie popisał, jak wielu innych okazało się, że ma pretensje o to, że ktoś się ośmiela podawać w wątpliwość jego działania.

RAFAŁ WODZICKI, ekspert eksploatacji, varsavianista

 

 



wtorek, 24 kwietnia 2018, aph521

Polecane wpisy

Komentarze
Gość: RJW, 78.10.54.*
2018/04/26 07:29:00
Już Niemcy opisywali lotnisko jako sportowe na planie Warszawy.
-
Gość: RJW, 78.10.54.*
2018/04/26 07:39:59
Wał Gocławski na zdjęciu jest już przekopany!
-
Gość: RJW, *.adsl.inetia.pl
2018/05/05 23:27:44
Po długich poszukiwaniach udało mi się ustalić, że miałem rację: najpierw wybudowano (1906-1911) wał Miedzeszyński, a potem prostopadły do niego, dzielący na poldery nizinę, wał Gocławski Wolframów (1916).
(C) Wszystkie prawa zastrzeżone. Katalog-blogow.pl