Blog > Komentarze do wpisu
Stacja Warszawa Wiatraczna
Nareszcie w planach najbliższych jest budowa przystanku kolejowego przy ulicy Wiatracznej (czyli przy obwodnicy, która też ma być już budowana). Nagle pojawiły się wielkie tytuły powtarzające taką nazwę. Nagle okazało się, że moje pisanie na ten temat nie było tylko sztuką dla sztuki.

Jasne, że nie jest to moje osiągnięcie, bo przecież o tym przystanku myślano już pół wieku temu rozsuwając tory aby pomieścić peron. Niestety, ale peryferyjne położenie powodowało nieumiejętność wyobrażanie sobie, że to naprawdę ważna rzecz i to za nieduże pieniądze. Obok jest szpital wojskowy, ulica Chrzanowskiego z naszą okólną linią autobusową 123, a niedaleko ulice Szaserów i Dwernickiego. Teraz jeszcze powstały nowe domy, gdzie deweloperzy reklamowali kiepską linię metra (której nie powinno być) zamiast pisać o tym przystanku i obwodnicy.

plac Wiatrak

Fot. Rafał Wodzicki: Plac wielkogrochowski "Rondo Wiatraczna", z którego ul. Wiatraczna prowadzi wprost do stacji "Warszawa Emilianów". Obwodnica poprowadzi dalej.

Gdy uzgadniałem projekt przejścia obwodnicy nad torami widziałem, że zaplanowano tu przesiadkę.

Osobną sprawą jest nazwa przystanku: nie może on nazywać się Warszawa Wiatraczna, jak to bezmyślnie się pisze, bo to koło ulicy o tej nazwie.

Raz, że to jest okolica, która ma swoją nazwę, która zanikła z powodu kolei. Pisałem wielokrotnie, że należy ją przywrócić. Istnieje ona ciągle w dokumentach: dobra Emilianów. Nazwa Warszawa Emilianów bardzo dobrze lokalizuje stację.

Dwa - póki co na drugim końcu ulicy jest plac wielkogrochowski Rondo Wiatraczna. Nie mogą być tego typu nazwy nie w jednym węźle. Mamy już taką sytuację, gdzie stacja Gocławek jest na Gocławku, a pętla tramwajowa - dwa kilometry dalej - na Grochowie Małym. Należy naprawiać tego typu błędy i nie popełniać nowych.

Fakt - plac wielkogrochowski - powinien jednak mieć nową, piękną nazwę. Obecna to znów pozostałość po krańcówce tramwajowej koło ul. Wiatracznej, czyli przy skrzyżowaniu Grochowskiej z Waszyngtona. Nad tą nazwą warto się zastanawiać.

Tak więc będziemy mieli węzeł z koleją aglomeracyjną współpracującą z metrem, blisko centrum Grochowa. Będzie to znacząca zmiana, ważna także dla Targówka. Wreszcie grochowska bariera kolejowa zostanie przecięta. Co dalej? Warto poczytać na tym blogu. Także po to by widzieć, co jest ważne i co wiedzą ludzie, którzy chcą być wybierani. Np. stacja przy Wiatracznej była niepotrzebna. Nikt o niej nie mówił i się o nią nie starał.

RAFAŁ WODZICKI

 

 

środa, 08 marca 2017, aph521

Polecane wpisy

(C) Wszystkie prawa zastrzeżone. Katalog-blogow.pl