Blog > Komentarze do wpisu
Zajezdnia na Grochowie II czyli Wielkim
Od dłuższego czasu wiem, że kolej jabłonowska miała swoją zajezdnię w rejonie dzisiejszego placu wielkogrochowskiego Rondo Wiatraczna. Nawet widziałem jej zdjęcie lotnicze, choć w warunkach niesprzyjających jej dokładnej lokalizacji. Teraz dość łatwo znaleźć plan i zdjęcie na witrynie Ratusza. Warto jednak napisać parę słów i pokazać ilustrację na moim blogu. Milczą o tym stele Miejskiego Systemu Informacji, pokazując jedynie stację szlakową Grochów II z wieżą ciśnień na ul. Grochowskiej. Nie było wtedy ani al. Waszyngtona ani tym bardziej al. Stanów Zjednoczonych. W tekście nie ma wzmianki, że za tą stacją był wjazd na stację techniczną zawierającą hale i warsztaty oraz tory postojowe. To tam zbudowano dwa typy wagonów – Grochów (dla kolei grójeckiej, na bazie pozostałości po spalonych przez Rosjan w 1915 r.) oraz Grochów II.

 

Otóż na planach z lat 1935 – 36 można dokładnie ustalić gdzie stacja techniczna była. Był to plac prostopadły do ul. Grochowskiej sięgający do ówczesnej ulicy Stężyckiej, równoległej do Męcińskiej, gdzie dziś bazar. Narożnik stacji wypadał przy jej zbiegu z ulicą Igańską. Drugi skraj można i dziś zlokalizować: przebiegał on wzdłuż dzisiejszej al. Stanów Zjednoczonych.

Zajezdnia Grochów II

Zdjęcie lotnicze zajezdni z nałożoną dzisiejszą siatką ulic. (źródło: witryna Ratusza)

Gdy, z powodu przyłączenia Grochowa do Warszawy budowano tramwaj aż do jej granic (wtedy powstała na Grochowie I - czyli Małym - pętla Gocławek) jego tory biegły wzdłuż Grochowskiej, czyli linii kolei jabłonowskiej. Powoli starano się budować odcinki drugiej jezdni. Miasto zaczęło więc wywierać naciski na likwidację kolejki, a przede wszystkim jej grochowskiej zajezdni.

Plan zajezdni

Plan zajezdni z dzisiejsza siatką ulic. (źródło: witryna Ratusza)

Zajezdnia na planie

Zajezdnia na planie Warszawy (ok. 1930).

W 1935 r. sąd nakazał natychmiastowe usunięcie kolei z terenu Warszawy. Kolej miała być zlikwidowana w obszarze miejskim 1 listopada 1939 r. Zaraz jednak minister komunikacji podobno przedłużył koncesję nakazując elektryfikację do 1937-38 roku. Miała być też zmiana lokalizacji stacji Most przy domu Wendów, pod mostem Kierbedzia. Następny minister przedłużył czas do elektryfikacji. Wojna temu zapobiegła i kolej dotrwała do roku 1952 w stanie prawie nienaruszonym. Likwidacji uległa jednak grochowska zajezdnia. Zaplecze zbudowano w 1937 r. w Karczewie.

Tu była zajezdnia

Fot. Rafał Wodzicki: Budowa wieżowca nowego Universamu od strony al. Stanów Zjednoczonych. Stacja Grochów II była tam gdzie widać autobus.

Chodzimy codziennie po terenie placu wielkogrochowskiego Rondu Wiatraczna. Kupowaliśmy w Universamie i będziemy kupować w Universamie nowym w wieżowcu, ale większość ludzi tego nie wie, że to teren zaplecza kolejki jabłonowskiej. Wielu nie wie, że taka istniała.

Ostatnio opublikowano na fb zdjęcie dawnej drugiej pętli autobusowej, gdzie dziś stoi, wzdłuż al. Stanów Zjednoczonych wielki dom. Widać tam szereg drzew, który może być pamiątką po zajezdni.

Ślad z 1984 r.

Fot. Artur Nowak: Na zdjęciu z 1984 r. widać szereg drzew, który zapewne rósł wzdłuż hali zajezdni .

Igańska od Majdańskiej

Fot. Rafał Wodzicki: Budowa nowego Universamu od strony ul. Igańskiej. Idąc tą ulicą wychodziło się na narożnik bazy kolei wąskotorowej – tam gdzie widać budowę.

Chodziłem Igańską i przez teren po zajezdni nic o tym nie wiedząc, z mamą. No i zostałem kolejarzem w zajezdni lokomotyw kolei głównej, która powstała w latach 1930 w ramach stacji technicznej Grochów, gdy tę likwidowano przenosząc do Karczewa.

niedziela, 25 grudnia 2016, aph521

Polecane wpisy

Komentarze
Gość: RJW, *.adsl.inetia.pl
2016/12/25 10:46:49
Na zdjęciu ostatnim widać skutek odsunięcia pasów od narożnika wg widzimisię czyjegoś: ludzie chodzą jaka dawniej, a w razie czego powie im się, że są winni, bo nie chodzą zygzaczkiem z zasłoniętych płotem pasów.
-
Gość: tomasz.s.w., *.centertel.pl
2016/12/27 20:31:50
Mam pytanie odnośnie fragmentu planu z oznaczeniem i nazwami działek w 1935 r., który Pan dołączył do wpisu. Gdzie Pan go znalazł na stronie ratusza? Wszedłem w mapy historyczne, ale tej warstwy z tego typu danymi nie potrafię znaleźć.
-
Gość: RJW, *.adsl.inetia.pl
2016/12/28 05:41:09
Tam to jest. Trudno wytłumaczyć szerzej. Sam miałem kłopoty z szukaniem.
(C) Wszystkie prawa zastrzeżone. Katalog-blogow.pl