Blog > Komentarze do wpisu
Analiz w sprawie metra wokół dzielnicy grochowskiej ciąg dalszy
Jak już wielokrotnie wskazywałem trwanie przy projekcie „wąsa” grochowsko-gocławskiego metra wynika jedynie z chęci pokazania, że – jak w każdej prawie sprawie – wszystko jest w porządku i nikt nie popełnił żadnych błędów, ani w fazie projektowania, ani w fazie lekceważenia opinii krytycznych. Jak przecież wytłumaczyć fakt, że zbudowano stację Stadion (Narodowy zresztą) jako rozgałęźną wg złego projektu powstałego w czasach, gdy rzeczą normalną było projektowanie metra w zupełnym oderwaniu od kolei aglomeracyjnej. Fachowcy nie potrafili sobie wyobrazić, że ruch miejski to jest coś oczywistego i że kolej aglomeracyjna jest częścią tego samego systemu co metro. Łączy je nawet ta sama nazwa: szybkie koleje miejskie.

Przypomnijmy więc, że wąs grochowski to utrzymany na siłę kawałek prawobrzeżny projektu trzeciej linii metra. Druga linia była w ostatniej chwili na szczęście zmodyfikowana, choć akurat stacja Stadion była swego rodzaju fascynacją i szkoda było z niej zrezygnować. Tak fajnie „węzłowo” wyglądała. Dziś wiem, że można też było sobie darować stację Dworzec Wileński (sprowadzając linię kolejową do tunelu, jednocześnie ją przedłużając), ale już się stało.

To, że stacja Stadion rozgałęźna nie może być i że jej wybudowanie w takiej postaci to strata co najmniej 150 mln zł, zrozumiałem podejmując studia nad naszą dzielnicą grochowsko-praską. Jak pisałem, projektanci nie mieli żadnego powodu, aby odwzorowywać zygzak linii średnicowej powstały na skutek położenia łączonych dworców. Przez długi czas myślałem, że ktoś się na tym zna i panuje nad poziomem projektów, ale okazało, że się całkiem nie.

 Metro grochowskie (proj. Rafał Wodzicki)

Rys. Rafał Wodzicki na podkładzie z ulotki ZTM: Granatowa linia ciągłą to linia metra M3 z odgałęzieniem dla M4. Linia przerywana to inna możliwość poprowadzenia linii M4. Linia brązowa to tramwaj na trasie Gocław- Bródno powiązany bezpośrednio z trzema liniami metra i trzema – kolei miejskiej. Przykład synergii projektów dobrze zgranych na etapie projektowania, gdy tworzy się podstawowe własności eksploatacyjne.

Od 2010 r. piszę już o wadliwości istniejącego projektu, ale jak opisałem jest to zbywane przez osoby odpowiedzialne, które musiałby się przyznać do własnego braku wiedzy. Wręcz podkreśla się, że tak ma być: stacja odgałęźna stadion i stacje na podwórkach. Jest to brak podstawowych kompetencji eksploatacyjnych i należy się temu – jak pisałem - przeciwstawiać. Trudno się temu dziwić, jeśli nawet proste zmiany nazewnicze są aktywnie zwalczane przez ludzi na stanowiskach i działaczy niektórych. Rzekoma Praga na Grochowie im nie przeszkadza. Martwią się o to co powie Saska Kępa, a nic – co powiedzą specjaliści w tej sprawie, nie mówiąc już o Grochowie historycznym samym w sobie.

Warto zwrócić uwagę na przebieg pokazany za pomocą linii przerywanej. Patrząc z perspektywy Gocławia i Saskiej Kępy daje on doskonały dojazd do sejmu, rządu, ambasad i centrum miasta (ważne także dla Białołęki i Targówka), ale także na Grochów Wielki, Utratę, Dotrzymę, do Ząbek, a także do centrum handlowego Marki i Lewinowa.

O ile przebieg linii M3 (M4) umożliwia przeprowadzenie jej mostem, o tyle wariantowy przebieg M4 zmusza do drążenia kolejnego tunelu po Wisłą i wspinania się na skarpę podobnie jak w przypadku linii M2.

Jak widać – projekty te mają charakter obwodowy i nijak się nie łączą ze stacją Stadion, którą trzeba spisać częściowo na straty i wykorzystać na razie inaczej: może kiedyś się przyda. Mieszkańcy Gocławia nie mają żadnego obowiązku przepychania się do centrum Warszawy przez tenże Stadion, a także mają inne cele niż ul. Świętokrzyska. Za pomocą powstałej tak sieci mogą d0pjechać wszędzie. Dotyczy to też Grochowa i innych dzielnic.

Rzeczą bezcenną jest skomunikowanie metrem dworca centralnego ze wszystkimi możliwymi liniami metra i kolei miejskiej. Świetny węzeł powstanie na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich oraz ul. Emilii Plater pomiędzy dworcem Centralnym oraz podziemną stacją Śródmieście (przemianować na Centrum jak stacja metra i przystanki autobusowe (otrzymane w tej sprawie wywody PLK czy Ratusza są nieprawidłowe). Drugi to rondo ONZ, a trzeci pl. Konstytucji. I dlatego jeszcze raz warto zaprotestować przeciwko promowaniu przez Ratusz wąsa gocławskiego, żeby jakoś się rozpłynęło zmarnowanie 150 mln zł przy budowie stacji Stadion. Zamiast zajmować się ilością urzędników w ratuszu może jednak wszyscy zaczną działać na rzecz obalenia złego projektu i tych, co go promują. Brak kompetencji eksploatacyjnych jest często pokrywany eksponowanie swojego stanowiska...

(-) Rafał Wodzicki, ekspert eksploatacji

sobota, 11 października 2014, aph521

Polecane wpisy

Komentarze
Gość: , *.adsl.inetia.pl
2014/10/11 13:06:52
Główny odcinek - żeby sobie wyobrazić: Emilianów-Utrata (przesiadki ze stacji Utrata i Emilinów kolei aglomeracyjnej, "Grochów Wielki" (plac Rondo Wiatraczna powinno uzyskać porządną nazwę), Rawar, Kępa Gocławska (przesiadka z tramwaju), Wersalska, Torwar, Sejm (lub park Ujazdowski), pl. Konstytucji, Dworzec Warszawa Centralna, rondo ONZ. Dodanie odcinka Dotrzyma, Lewinów oznacza przesiadki z linii wileńskiej oraz rozbudowę całego terenu zamkniętego dotąd między torami i Ząbkami oraz dostępność tych ostatnich. Nie wolno dopuścić do petryfikacji rozważań na ten temat!
-
Gość: , *.adsl.inetia.pl
2014/10/12 09:02:55
Warto podkreślić, że długość odcinka Rondo ONZ - Dw. Centralny - Piękna - Kępa Gocławska - Emilianów-Utrata jest dokładnie taka jak długość wąsa grochowsko-gocławskiego wg złego projektu. Znaczenie jest kardynalnie inne: skrócenie dojazdu co centrum, obsługa dworca centralnego, utworzenie wielu relacji z liniami M1 i M2 oraz koleją aglomeracyjną, a także możliwości rozbudowy i dojazdu wszędzie tak z Gocławia i Grochowa jak i Marek, Ząbek, Mokotowa i Ursynowa.
-
Gość: , *.adsl.inetia.pl
2014/11/06 21:56:33
Linia taka mogłaby być przedłużona poza centrum handlowe w Markach, ale to już przekracza moje kompetencje. Trzeba znać teren i plany go dotyczące.
-
Gość: , *.adsl.inetia.pl
2014/11/07 07:19:47
Zadziwia promowanie przez kandydata WWS z Gocławia tego skandalicznego projektu z czasów komuny, który obecna prezydentka promuje lekceważąc sensowność wydawania pieniędzy na nią. Gocław chce jeździć do centrum dokoła i tylko do centrum???
(C) Wszystkie prawa zastrzeżone. Katalog-blogow.pl