Blog > Komentarze do wpisu
O braku obwodnicy na rondzie Wiatraczna
Po raz pierwszy sprawa reszty obwodnicy śródmiejskiej stałą się tematem demonstracji na Rondzie Wiatraczna wczoraj i dzisiaj. Rozbrajająco opisały to media zaczynając od tego, że to na pewno kampania wyborcza jednej z partii i że Ratusz pociesza, że chce zbudować Rynnę Kijowską (popłuczyny po Trasie Świętokrzyskiej). Naprawdę poraża to, że gdy jest trynd na obwodnicę to media publikują wielkie schematy, a gdy jest trynd na Rynnę Kijowską udają, że jest to jakaś alternatywa dla tej obwodnicy. Żadnej rzeczowej analizy, choć przecież jest o czym mówić. Było o tym na rozdawanej ulotce i w samym temacie demonstracji: Gdzie jest obwodnica śródmiejska? Czekamy na nią już 8 lat. Przypomniano też jeden z punktów programu PO: Przebudowa Ronda Wiatraczna tak, aby stało się ono placem miejskim oraz budowa połączenia przez tory kolejowe z Rembertowem i Targówkiem.

Wielokrotnie tu pisałem o tym, a także w wielu innych aspektach tego zespołu projektów. Sprawa była ostatnio podnoszona przez Michałów, który jest przedmiotem parcia Targówka na Rynnę Kijowską, którędy Targówek ma mieć bliżej na Grochów (sic!!!). Tak więc nie jest to jedynie problem Grochowa i całej Pragi Pd., ale problem zespołu sąsiadujących dzielnic i Warszawy w ogóle. Obwodnica jest to element główny miasta, który w zasadniczy sposób zmieni strukturę miasta przez zmianę wartości terenów za torami i sposobu poruszania się po nim. Także umożliwi zbudowanie przesiadek kolejowych na trzech liniach aglomeracyjnych, czyli dostępu do kolei miejskiej i regionalnej (systemów współmiernych z metrem). O tym zapomnieli projektanci: nikt im nie zwrócił uwagi, ale też sami nie wpadli, co widziałem konsultując projekt przejścia nad torami.

Pl. Rondo Wiatraczna: gdzie obwodnica?

Fot. Rafał Wodzicki: demonstracja na pl. Rondo Wiatraczna: ul. Zakole w kierunku torów, Utraty, Targówka.

W sprawie projektu placu Rondo Wiatraczna (nazwę należy jednak mu zafundować lepszą) pisałem już, że niedopuszczalne jest rozsuwanie węzła tak, żeby przesiadki były utrudnione jak teraz. Absurdalne jest też przepychanie metra trasą obecnego projektu, powstałego w warunkach ignorowania kolei jako systemu miejskiego. Bardzo źle świadczy to o projektantach i zatwierdzających taki projekt.

Warto pokreślić, że za cenę Rynny Kijowskiej można byłoby zrobić już spory kawałek obwodnicy od placu Rondo Wiatraczna do torów (ul. Wiatraczna). Można też zbudować stację Emilianów, która będzie potrzebna zaraz po zbudowaniu trasy, ale też mogłaby być wykorzystana razem z ul. Wiatraczną. Jak pokazywałem na fb, autobus 123 przejeżdża 150 metrów od tej stacji. W czasie tym można by przeprojektować Rynnę Kijowską, wykorzystując trójkąt ugorów między torami kolejowymi.

Niestety, przy obecnym trybie projektowania metodą sklejania oderwanych projektów to jest niemożliwe. Serio dyskutuje się na temat złych projektów tak, żeby one nie zostały obalone. Żeby możliwe było blokowanie projektów systemowych! Żeby możliwe było wadliwe wydawanie pieniędzy!

Daleki jestem od prostego rozliczania za obietnice wyborcze. Mogę zrozumieć, że w trakcie kadencji zmieniają się sprawy w różnych sposób. Jest natomiast absurdalne odstępowanie od działań głównych, a takim jest dokończenie obwodnicy śródmiejskiej. Trasa Łazienkowska, będąca jej ważną częścią została zbudowana tak dawno, że zdążyła się tu i ówdzie rozpaść. O brakującej części można nawet mówić praska, bo przecież opasuje ona Pragę.

Dodać muszę, że wobec tego, że PIS jest uwikłany w sprawę smoleńską wielokrotnie zwracałem uwagę, że nie może być ekspertem w sprawach gospodarczych, muszę tu podkreślić, że podniósł tu temat właściwie. Sądzę, że ta sprawa będzie najważniejsza w wyborach samorządowych nie tylko dla niego. Już zwracałem swego uwagę na systemową prezentację Twojego Ruchu. Jest ta sprawa jak najbardziej apolityczna: jest eksploatacyjna, samorządowa. A najwięcej kosztów można zaoszczędzić prawidłowo projektując systemy, o co trzeba walczyć wszelkimi sposobami. Ważne jest właściwe projektowanie elementów stycznych dzielnic. Na to powinni zwracać uwagę wyborcy.

Rafał Wodzicki, ekspert eksploatacji

 

czwartek, 24 kwietnia 2014, aph521

Polecane wpisy

Komentarze
Gość: , *.adsl.inetia.pl
2014/04/24 20:54:12
Efektem braku obwodnicy jest radosna, bezmyślna wiadomość z Targówka, że będzie nowoczesna Rynna Kijowska, bo Szmulki odpuściły, jakby nie było innych problemów. Nasza argumentacja po prostu została olana, bo chodzi oto by było aby prędzej. Targówek na Grochów (który ma w nosie) chce jeździć Targową... A że to zepsuje układ innych projektów to już nikogo nie interesuje. Ratusz jest zadowolony, bo nie musi odpowiadać za ten bajzel utrzymywany od lat. Każdy sobie rzepkę skrobie, a więc dziel i rządź. Poszczególne dzielnice mogą być rozgrywane dowolnie.
(C) Wszystkie prawa zastrzeżone. Katalog-blogow.pl