Blog > Komentarze do wpisu
Nasze autobusy - cd.
Szczególnie ważne są jeszcze dwie linie: 521 i 188. Jak napisałem w komentarzu do poprzedniego tekstu 0 nie zauważono linii 143, skądinąd dobrze mi znanej. Linia 521 była rozpracowywana jeszcze przeze mnie przy uruchamianiu kolei miejskiej.

* Skierowanie wszystkich kursów linii 521 na trasę Falenica – Wiatraczna wraz z przekształceniem w linię zwykłą 113

Uzasadnienie: Linia 521 na zachód od Wiatracznej dubluje tramwaje (np. linię 9 na odcinku aż 11 km) oraz kolej. Trasa linii powinna była zostać skrócona w wyniku uruchomienia linii SKM do Falenicy. Dodatkowo zaleca się przekształcenie charakteru linii na zwykły, gdyż linia 521 nie omija praktycznie żadnego przystanku. Dla pasażerów korzystających z przystanków linii 521 położonych przy torach kolei otwockiej, lecz nie chcących korzystać ani z kolei ani z dogodnych przesiadek do tramwajów na ul. Grochowskiej, pozostaną w dojazdach do Centrum często kursujące linie prywatne. Działają one co prawda poza ofertą biletu ZTM, jednak jest to prawidłowe, gdyż linie te nie są zgodne z polityką transportową miasta. Pozostają jednak ofertą dla pasażerów także granicach miasta.

Opinia eksperta eksploatacji: Linia 521 powstała przed laty jako pospieszna C w czasach, gdy kolej była zupełnie osobnym organizmem i nie zajmowałą się takimi głupstwami jak komunikacja miejska. Stąd też po poszerzeniu Warszawy ponad miarę po prostu puszczono autobus wzdłuż kolei i uznano, że to normalne.

Przystanek C 7

Po otwarciu mostu Siekierkowskiego próbowano przerzucić na niego linię 521 tak jak przerzucno  linię J (520) na most Łazienkowski. Niestety protesty zapobiegły temu.

Po uruchomieniu - w bardzo nieudolny sposób - linii S1 kolei miejskiej media ekscytowały się jak to pociągi jeżdżą puste, a politycy i konkurencja twierdziła, że pasażera miejskiego nie będzie. Nazywano też skm uprzejmie wymysłem Kaczyńskiego. Ja z kolegą sugerowaliśmy otwarcie miejskiego przesiębiorstwa kolejowego, bo z PKP się nie dało uruchomić kolei miejskiej, choć ciągle się na to liczyło. Wymysł Kaczyńskiego był dlatego, że było to za jego kadencji, a kolega występował, używając przekazanych mu przeze mnie schematów na konferencjach prasowych. W czasie eksploatacji linii przychodzili coraz to nowi pasażerowie, którzy dopiero się dowiedzieli, że to kolej na bilety tramwajowe. Nie starczyło to do podtrzymania ruchu, a obok pustych pociągów jechał pełen autobus 521. Złe nawyki wykształcone przez lata - ciągle działały. Linię zawieszono, a pociągi uruchomiły linię S2 z Rembertowa, skąd dojazd do śródmieścia był zawsze trudniejszy i zawsze tam był obyczaj jeżdżenia pociągiem. Było to więc pójście po linii najmniejszego oporu. Rychło okazało się, że linia S2 daje za duże potoki pasażerskie jak na ilość posiadanego taboru.

Linia 521 pozostała nadal królową Falenicy. Natomiast myśl o tym, że jest ona absurdalna stale fukcjonuje. Teraz to jest kolejne podejście do niej, choć rozkład jazdy jest dość rzadki, bo znaczna część pasażerów przesiadła się na pociągi aglomeracyjne i regionalne. Tak daleko naprawdę w miastach jeździ się pociągiem, a nie zwykłym autobusem. Fakt, że konieczne jest utrzymanie wysokiej sprawności linii kolejowych. Czy na tej linii jest ona wystarczająca?

Sugestie, że linia ta powinna być skrócona do ronda Wiatraczna i zmieniona w zwykła wielokrotnie powtarzałem. W zasadzie zgadzam się z tą sugestią. Trzeba jednak  dokonać tego względnie łagodnie, pilnując jakości eksploatacyjnej linii kolejowej. Linia 521 powinna zostać wygaszona w sposób pokazujący dużo lepszą ofertę kolejową. Przez obniżanie częstotliwości i pojemności autobusów. Tak powstała linia będzie spełniać rolę dowozową do kolei i wewnętrzną w dzielnicy Wawer. Czas najwyższy przywrócić kolei właściwą rolę. Należy jednak podkreślić, że na linii "nadwiślańskiej" brakuje jeszcze dwóch stacji: przy Terespolskiej (sądy) oraz na Emilianowie (Wiatraczna i projektowana obwodnica, a także sugerowane przejście metra). Dwie stacje - Gocławek (proponowana nazwa Wygoda) i Wawer powinny być przesunięte do punktów przesiadkowych, czyli pod wiadukty. Powiąże to kolej z komunikacją uliczną i zmiejszy zapotrzebowanie na autobus wzdłuż linii. Trzeba to brać serio pod uwagę. Koszty są tu niewielkie i dlatego tego typu inwesdtycje spadają z planu na rzecz metra za miliardy złotych.

Tak więc likwidacja lini 521 musi  być przeprowadzona, ale z uwzględniem tych danych. Oczywiście numer linii, jaka powstanie jest sprawą organizacyjną i tu nie warto jej rozważać.

 Skrócenie trasy linii 188 do odcinka Gocławek Wschodni – Rakowiec

Uzasadnienie: Niewielka frekwencja oraz potężna rezerwa podaży miejsc w obsługujących Lotnisko Chopina pociągach, do których należy pasażerów zachęcić.

Opinia eksperta eksploatacji: Linia 188 powstała po wybudowaniu Trasy Łazienkowskiej wraz z linią 182. Była odpowiednio przedłużana, aż do obecnej wersji z pętlą Gocławek Wschodni. Dziwić może umieszczenie tej pętli  50 m od wiaduktu kolejowego i 150 od stacji Gocławek ("Wygoda"). Zestawienie tych trzech elementów pozwoliłoby na zupełnie inne wykorzystanie tak lini S1 jak i linii autobusowych, w tym 188. Obecnie jest ona postrzegana jako oferta zbyt ograniczona. Zamiast dowozić do pociągów i linii na wiadukcie na Wygodzie, kończy ona w polu.

Natomiast proponowana zmiana dotyczy odcinka lewobrzeżnego i jest tylko okazją do tych rozważań. Kwestia kolei na lotnisku Chopina jest oczywiście opisana dobrze. Warto jednak zwrócić uwagę na konieczność zapewnienia odpowiedniej jakości eksploatacji tej linii kolejowej. Likwidacja autobusów postawi w trudnej sytuacji pasażerów w chwili jakiejkowliek awarii. Warto przypomnieć, że sugerowano tutaj linię  wygiętą,  z możliwością jazdy także w kierunku Piaseczna i Radomia. Przyjęte rozwiązanie okazuje się złe, jakkolwiek jest to pogarszane przez zupełnie zły system informacyjny. Nawet znający teren może się tam zgubić.
Tak więc tylko sprawa skrócenia linii 188 nie budzi wielkich kontrowersji. Zadziwiać może fakt chęci zepsucia linii 158 przy braku zainteresowania linią 143, która dociera teraz do GUS, a z ronda Wiatraczna została swego czasu zabrana, a nawet zlikwidowana. Widoczna jest tu niekonsekwencja myślenia. Za dawnych czasów każdy miał w rembertowie rozkład jazdy pociągów regionalnych i nimi się jeździło do śrómieścia. Linia 158 to linia głównego kręgu, gdzie zapewnienie ruchu do śródmieścia trzeba zapewnic zawsze, natomiast linia 143 to linia drugiego kręgu, która nie powinna mieć takiej postaci.

 

środa, 19 grudnia 2012, aph521

Polecane wpisy

Komentarze
Gość: ultizzzz, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2012/12/23 22:23:33
Likwidacja 521 przy obecnym stanie linii średnicowej, oraz WWO - Lublin jest koszmarnym błędem. Owszem kolej powinna stanowić szkielet sieci transportowej miasta, ale wysoka awaryjność oraz "zapychanie się średnicy" powodują że linia 521 jako bezpieczna alternatywa będzie preferowana przez mieszkańców warwa jeszcze przez lata.

A, przecież zarówno średnica jak i linia 8 (Otwocka) idą według PLK do remontu, jak wówczas zapewnić sprawną komunikację w Wawrze?
-
Gość: , *.adsl.inetia.pl
2013/03/09 22:49:19
Co z tego, że 521 dubluje pociąg i tramwaj, ma ona inną funkcje. Łączy ona stacje kolejki z zajezdnią tramwajową. Bez tej linii musiałbym codziennie iść na piechotę od pkp wawer aż do zajezdni gocławek ponieważ te dwa punkty nie są połączone przez żaden inny autobus jak 521.
-
Gość: aph521, *.adsl.inetia.pl
2013/03/10 09:01:18
O tym też piszę, że linia średnicowa musi być dostatecznie niezawodna jak najbardziej! Brakuje na niej stacji kilku (na Emilianowie przy ulicy Wiatracznej i na granicy Kamionka na wprost Terespolskiej, a inne są poza węzłami (Wawer, Gocławek). Brak połączeń poprzecznych. Cały czas o tym piszę. Linia 521 zaniknie naturalnie, gdy będzie sprawny system kolejowy o dostatecznych parametrach. Obecnie broni się przed zmianą jak napisaliście. Każdy system tak ma: zły czy dobry! Linia 521 nie ma być całkiem zlikwidowana, a ma być przekształcona w linię o charakterze współpracującym - do Wiatracznej.
A jest jakaś zajezdnia Gocławek? Słyszałem o zajezdni Ostrobramska na Witolinie, prawie na Gocławku. Chodzi chyba o pętle Gocławek na Grochowie Małym. pl.wikipedia.org/wiki/Zajezdnia
(C) Wszystkie prawa zastrzeżone. Katalog-blogow.pl